37 05 52 20 bss@ikt-agder.no

Vi opplever nå en kraftig økning i e-postsvindel der svindlere forsøker å lure mottakeren til å åpne et vedlegg eller å klikke seg inn på en side for å oppgi personopplysninger.  Mange ansatte har også mottatt e-post fra svindlere. Har du mottatt en slik e-post, må du ikke klikke på lenken eller gi fra deg personlig informasjon.

Huskeregel: STOPP – TENK – TENK  – TENK DEG OM EN GANG TIL FØR DU KLIKKER!

Slik fungerer svindelforsøk

Svindlere sender ofte ut e-poster med faktura som vedlegg eller i lenker, eller at de utnytter menneskelig kontakt og sosiale evner for å få tak i eller påvirke informasjon. Vi snakker her om «menneskelig informasjonssvindel». Intern informasjon og personopplysninger kan være verdifulle for andre og misbrukes til svindel eller kriminelle handlinger. Kriminelle spiller som oftest på fristelser, frykt og tillit når de prøver å svindle deg. Får du et tilbud som nesten er for godt til å være sant, så er det nettopp det det er!

Når det gjelder de siste svindel e-postene risikerer man at data blir kryptert og låst, i tillegg til at informasjon kan komme på avveie. Datasystemene vil også kunne bli utilgjengelige for mange grupper av ansatte. Man kan også bli bedt om å betale store pengesummer for å få tilbake dataene, noe som finansierer kriminelle nettverk. Dette kan fort kan bli veldig kostbart – ikke bare på jobb, men også privat. Det er viktig å gjøre det du kan for at virksomhetens og dine personopplysninger ikke kommer på avveie. På den måten reduserer du også sannsynligheten for ID-tyveri.

Hvis du har kommet i skade for å oppgi denne type informasjon og mener du har blitt lurt, må du umiddelbart kontakte IKT Agder Servicedesk, slik at skadeomfanget raskt kan kartlegges og begrenses.

Vær kritisk!

Vær VELDIG KRITISK til all slik e-post og åpne de kun dersom du er helt sikker på at dette er troverdig. IKKE klikk på linker inne i e-posten, med mindre du er sikker på at dette er trygt. Se også våre råd nedenfor.

Råd for å oppdage og unngå e-postsvindel:
Hver eneste dag får mange e-poster fra personer eller firma uten hederlige hensikter. Det er viktig at du ikke biter på og lar deg lure. Her er noen tips til hvordan du avslører en svindel-epost.

  • Det kan ofte se ut som det er kjente firma som sender e-post til deg. Det er ikke alltid tilfelle. Ofte ser det ut som det er Apple eller Telenor som sender ut e-posten. Det er viktig å se hva avsenderadressen er. Det kan ofte stå et kjent navn i adressefeltet, men ser du nærmere på avsenderfeltet vil du få opp den faktiske adressen. Hvis det ikke står f.eks. @apple.com tilslutt i adressen så er det god sjans for at det er en svindel-epost.
  • E-postene kan være skrevet med veldig dårlig norsk. Grunnen til det er ofte at de har brukt et oversettelsesprogram som oversetter fra et annet språk og det blir som regel litt feil. Seriøse firma vil aldri sende ut e-poster med mye skrivefeil i.
  • E-posten kan komme fra en privatadresse som ser helt normal ut eller til og med fra kjentfolk. Det er viktig at du tenker over hva denne personen skriver. Hvis de ber om opplysninger som identifikasjon, penger eller lignende kan det være svindel. Kjenner du personen så ta kontakt og spør om det er riktig det som står i e-posten. Det kan hende de ikke er klar over at noen bruker deres e-postadresse for å sende ut e-poster.
  • Trykk aldri på en lenke i e-poster uten at du vet hva den fører til. Ofte kan svindlerne be deg om å trykke på en lenke for deretter å be deg om å oppgi privat og sensitiv informasjon eller be deg logge inn på en nettkonto. De vil da få tak i passord og brukernavn. Får du en e-post du er i tvil om er rett så gå heller direkte til nettstedet og logg inn der. Hvis det er en reel henvendelse fra et selskap, vil også opplysningen stå på nettsiden.
  • Hvis e-posten ikke inneholder ditt navn, men kun din e-postadresse kan det tyde på at noe ikke er riktig. Et selskap som har din informasjon vil alltid ha navn i tillegg til kontaktinformasjon. Står det kun e-postadresse/AppleID så er det antagelig svindel.
  • En vanlig måte å prøve å svindle på er å sende mail til deg og si at det er kjøpt et produkt og at penger blir trukket fra din konto. Du blir deretter bedt om å trykke på linken hvis dette ikke er riktig. Dette er svindel. Sjekk nettbanken din i stedet. Antagelig er det ikke blitt trukket noen ting.

Råd for bruk av Internett

Det er viktig å gjøre det du kan for at dine personopplysninger ikke kommer på avveier. På den måten reduserer du sannsynligheten for ID-tyveri. Når du er på Internett bør du huske på følgende:

  • Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente over Internett, på telefon eller e-post uten at det er du selv som har initiert det.
  • Klikk aldri på linker i e-post for å legge inn personinformasjon på siden du kommer til. Skriv heller inn adressen du kjenner fra før.
  • Legg aldri igjen personinformasjon hos bedrifter du ikke vet nok om.
  • Sjekk om forbindelsen er kryptert (vises med hengelås i adresselinjen) når du skal legge inn persondata, som f. eks kredittkortnummer, navn og e-post adresse.
  • Ikke la deg lure av svindlere som prøver å få tak i informasjon.

Råd om passord

Husk å velge passord som bør huskes utenat og samtidig være mest mulig komplekse. Se veiledningen Slik lager du sterke passord.